Hyppää sivun sisältöön

Asiakkaille

Helsingin Invalidien Yhdistys ry (HIY) on toiminut henkilökohtaisen avun palveluntarjoajana Helsingin alueella jo yli kymmenen vuoden ajan. Toimimme palvelusetelimallilla, jolloin palvelumme ovat kaikille asiakkaillemme ilmaisia.

HIY:n avustajavälityksessä meille on ensiarvoisen tärkeää, että löydämme jokaiselle asiakkaallemme hänelle mahdollisimman hyvin soveltuvan avustajan.

Pyrimme aina käymään henkilökohtaisesti asiakkaan luona keskustelemassa juuri hänen avuntarpeestaan ja toiveistaan avustajien suhteen.

Mitä on henkilökohtainen apu?

Henkilökohtainen apu on palvelua, joka kohdistuu kotona ja kodin ulkopuolella tehtäviin toimiin, jotka vaikeavammainen ihminen tekisi itse, muttei niistä vamman tai sairauden vuoksi selviä.

Henkilökohtaista avustajaa voi käyttää muun muassa työssä ja opiskelussa, harrastuksissa, yhteiskunnallisessa osallistumisessa ja sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä.

Henkilökohtaisen avun tarkoituksena on auttaa vaikeavammaista ihmistä toteuttamaan omia valintojaan.

Miten haen apua?

Helsingissä henkilökohtaista apua haetaan oman asuinalueen vammaisten sosiaalityön toimipisteestä vammaispalvelun sosiaalityöntekijältä.

Kun olet saanut palvelusetelipäätöksen, voit sinä tai omaisesi olla yhteydessä meihin.

Mikä on palveluseteli?

Palveluseteli on kaupungin myöntämä rahanarvoinen maksusitoumus. Päätöksen palvelusetelin käytöstä tekee sosiaalityöntekijä, ja vammainen henkilö itse valitsee hänelle sopivimman palveluntuottajan.

Palvelusetelin käyttäminen henkilökohtaisessa avussa on asiakkaalle maksutonta.

Palveluseteliä käytettäessä Helsingin Invalidien Yhdistys ry toimii avustajien työnantajana. Vammainen henkilö määrittelee kuitenkin itse palvelun sisällön ja toimii työnjohtajana.

Kiinnostuitko? Lisätietoja löydät tältä sivulta, mutta mikäli mikään asia jäi askarruttamaan mieltäsi, ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää henkilökohtaisen avun palveluistamme ja palvelusetelistä.

Lue lisää palvelusetelistä

Miksi HIY?

Haluamme tehdä henkilökohtaisen avun saamisesta sinulle mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.

Meidän asiakkaanamme päätät itse työajoista ja -tehtävistä sekä valitset itse avustajasi. Me hoidamme kaikki työnantajavelvoitteet.

Olemme erityisesti panostaneet asiakaspalvelumme tavoitettavuuteen. Yleensä saat meihin yhteyden päivystysaikoinamme ilman odotusta tai jonottamista.

Toimintaamme pyörittää pieni kolmen hengen ydinporukka, jolloin jokainen työntekijämme on tietoinen asiakkaidemme tilanteista ja pystymme täten tarjoamaan henkilökohtaista palvelua juuri sinulle.

Linkkejä

Avustajan tilaaminen

Tilauksen voi tehdä välityksemme aukioloaikoina arkisin kello 8–17. Palvelun tilaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin etukäteen.

Palvelua tilattaessa tarvittavat tiedot

  • Päivämäärä, jolle tilaat avustajan
  • Alkamis- ja loppumisaika
  • Toiveet avustajasta
  • Mahdolliset lisätiedot avustustehtäviä koskevista käytännön järjestelyistä

Ladattavat tiedostot