Hyppää sivun sisältöön

Koronan vaikutuksia Helsingin vammaistyön asiakkaille ja palveluntuottajille

Helsingin kaupungin vammaistyön tiedote asiakkaille ja palveluntuottajille:

Palvelut on turvattava niiden asiakkaiden kohdalla, joille se on välttämätöntä päivittäisten toimintojen ja kotona pärjäämisen turvaamiseksi. Välttämättömät kodin ulkopuoliset asioinnit on niin ikään turvattava – huomioiden tietenkin ohjeistukset riskiryhmien osalta. Vapaa-ajan toimintaa voi tarvittaessa toteuttaa esimerkiksi ulkoilun muodossa julkisissa paikoissa asiointien sijaan.

Tällaisessa tilanteessa asiasta sovitaan asiakkaan ja asumisyksikön henkilöstön kanssa etukäteen.

Avustaja ei myöskään saa mennä sisälle asumisyksikköön, vaan odottaa asiakasta yksikön ulkopuolella.

Mikäli palveluntuottaja ei pysty toteuttamaan palvelua esimerkiksi karanteenin vuoksi, tulee siitä välittömästi tiedottaa asiakasta ja tämän sosiaalityöntekijää. Tuolloin kaupunki järjestää välttämättömän palvelun asiakkaalle muulla tavoin.

Koronatilanteen taloudelliset vaikutukset ovat huomattavat ja ne ilman muuta huolettavat kaikkia toimijoita. Palveluntuottajien esille tuomia huolia ja odotuksia on vammaistyössä kirjattu ja koottu.

Tilanne on äärimmäisen haastava. Se on tuonut mukanaan paljon huolia ja kysymyksiä, joihin kaikkiin meillä ei vielä ole vastauksia. Nyt meidän on edettävä käytössämme olevilla tiedoilla ja mukautettava toimintaamme sitä mukaa, kun saamme uusia ohjeita ja tietoa. Suojaamalla yhteiset asiakkaamme ja suojautumalla itse voimme kuitenkin yhdessä ehkäistä koronan leviämistä.

Kaikki tiedotteet