Hyppää sivun sisältöön

Tiedote korona-virukseen liittyen HIY:n avustajavälityksen avustajille

Korona-viruksen aiheuttamat poikkeusolot koskevat kaikkia suomalaisia. Koska suositukset, ohjeet ja määräykset muuttuvat jopa päivittäin muuttavan tilanteen vuoksi, on kaikkien tärkeää seurata viranomaistiedotteita.

Alla toimintaohjeita!

1. Jos olet itse sairas, ilmoita siitä heti asiakkaalle (jos sinulla on hänen yhteystietonsa)JA avustajavälitykseen. Kirsiin voit olla sen jälkeen yhteydessä epäselvissä tilanteissa. Sairaudenhoito normaalisti omalla terveysasemallasi.

2. Jos asiakas on sairas, sinun ei tarvitse mennä hänen luokseen, vaan saat avustajavälityksestä korvaavia keikkoja.

3. Työterveydestä ohjeet,  Ajankohtaista tietoa Koronaviruksesta ja sen ehkäisystä

Koronaviruksia on todettu joukolla ihmisiä ja virus aiheuttaa yleensä lievän hengitystieinfektion. Koronavirus COVID-19 itämisaika on arviolta 2-14 vuorokautta ja keskimäärin noin 4-5 päivää. Viruksen tyypillisimpiä oireita ovat kuume, yskä, kurkkukipu, väsymys, lihaskivut ja hengenahdistus ja se muistuttaa paljon influenssaa. Näiden lisäksi oireena voi olla myös ripuli. Uusia koronavirustartuntoja ilmenee päivittäin, joten on erittäin tärkeää huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Koronavirus voi tarttua ihmisestä toiseen ensisijaisesti pisaratartuntana, joten muistathan:

• pestä kädet saippualla ja kuivata ne huolellisesti aina ulkoilun ja wc-käynnin jälkeen. Mikäli mahdollista käytä kertakäyttöisiä pyyhkeitä tai paperia.

• aivastaa ja yskiä hihaasi tai kertakäyttöiseen nenäliinaan. Hävitä nenäliina välittömästi käytön jälkeen. Myös kädet on hyvä pestä tai desinfioida yskimisen jälkeen.

Katso THL:n tarkempi ohjeistus oikeasta käsienpesu- ja yskimishygieniasta täältä.

Koronavirus voi tarttua myös kosketuksen ja pintojen kautta, mutta ilmassa se ei säily ja pinnoillakin todennäköisesti vain vähän aikaa. Mikäli vointisi on hyvä etkä koe tarvitsevasi hoitoa, lievät hengitystieinfektiot voidaan hoitaa kotona. Seuraile vointiasi ja sovi poissaolosta esimiehesi kanssa.

Hyvä muistaa:

• vältä suuria väkijoukkoja

• älä koskettele kasvojasi ellet ole pessyt käsiäsi

• huolellinen käsien saippuapesu on tehokasta ja sitä kannattaa suosia. Ulkona liikkuessa on hyvä turvautua alkoholipitoiseen desinfektioaineeseen, mikäli käsien pesu ei ole mahdollista.

• Voit palata töihin, kun sinulla on ollut yksi oireeton päivä. Tämä pätee myös normaalissa flunssassa tai vatsataudissa.

Voiko kyseessä olla tavallinen flunssa tai allergia?

Suomessa myös influenssa- ja allergia-aika on alkanut, joten mikäli saat flunssan kaltaisia oireita, mutta lähipiirissäsi ei ole todettu koronavirustartuntaa tai et ole matkustanut ulkomailla, ei koronavirusinfektiota ole syytä epäillä. Toimi tällöin kuten normaalin flunssan kanssa eli lepää ja huolehdi nesteytyksestä. Apteekista on saatavilla erilaisia allergialääkkeitä. Kysy tarvittaessa neuvoa farmaseutilta oikean lääkkeen valinnassa.

Kaikki tiedotteet